We gebruiken het internet steeds vaker om televisie te kijken en te bellen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2012 belde circa 23% van de Nederlanders via het internet, dat is in 2018 toegenomen tot 55%. Dezelfde trend is zichtbaar voor televisiekijken via het internet: in 2012 keek 39% van de bevolking TV via het internet, inmiddels ligt dat op 56%.
Bellen via internet populair bij jongeren
Het zijn vooral de jongeren van 12 tot 25 jaar oud die steeds vaker via internet bellen. Deze groep is gestegen van 34% in 2012 naar 77% in 2018. Populaire Apps om via internet te bellen zijn onder andere WhatsApp, Facetime en Skype. Maar ook de ouderen in onze samenleving gebruiken in toenemende mate het internet om te bellen. In 2012 deed slechts 4% van de 75 plussers dit, terwijl dit nu op 22% ligt.
Steeds meer mensen kijken TV via internet
Het is niet alleen het telefoneren dat langzaam naar online verschuift. Nederlanders gebruiken het internet ook steeds vaker om televisie te kijken. Dit is gestegen van 39% in 2012 naar 56% in 2018. TV-kijken via internet wordt omarmd door zowel de 12 tot 25 jarigen als de 25 tot 45 jarigen. Van de 75-plussers kijkt circa 22% TV via het internet.
Hoe kijk ik TV via internet?
De meeste providers bieden de mogelijkheid om online linear televisie te kijken. Zo biedt KPN een Interactieve TV App waarmee je altijd en overal live televisie kunt kijken. Hetzelfde geldt voor Ziggo: dankzij ZiggoGo kunnen klanten op ieder moment en op vrijwel elk apparaat live TV kijken. Tele2, Online.nl, NLE en T-mobile bieden soortgelijke diensten. Daarnaast zijn er natuurlijk diensten waar je programma’s kunt terugkijken. Denk aan NPO-gemist, RTL gemist of KIJK (dat programma’s van o.a. SBS terugkijken mogelijk maakt). Via NPO.nl is het overigens mogelijk om in Nederland NPO 1, 2 en 3 live te kijken, ongeacht bij welke provider je zit.
Opnieuw stijging in social media gebruik
Nederlanders zijn ook steeds meer actief op sociale media als Facebook, Instagram en Twitter. Waar in 2012 nog 62% van de Nederlanders actief was op sociale media, is dat inmiddels opgelopen tot 85%. Een App die in het bijzonder sterk gegroeid is, is WhatsAPp. In 2012 gebruikte nog “slechts” 30% deze populaire Chatapp, inmiddels is dit ruim 81%. Een ander leuk resultaat uit het onderzoek door CBS: van de Nederlanders van 12 jaar en ouder heeft 96% toegang tot het internet. De meest populaire activiteit is Email, dit doet 88% van de Nederlanders.